Hatujambo!

En reseberättelse av sjuksköterskestudenter i Tanzania!

Medical I.C.U.

Kategori: Praktik

(19/10-12)

Då John valde att stanna hemma och vara magsjuk fick jag gå ensam till sjukhuset för nästa placering: Medical I.C.U. Efter det sedvanliga timslånga morgonmötet (på swahili) var det dags att presentera utlänningen. På knackig swahili lyckades jag presentera vem jag var och var jag kom ifrån, det räckte för att få ett varmt välkomnande men jag kände ändå att jag ville komma lite närmre dem. Det finns vissa egenskaper som sjuksköterskor världen över delar och däribland humor för skämt om läkare. Jag var nu en stolt och respekterad medlem i MICU-gänget.

Det var även under tiden på MICU som jag och John började tvivla på en eventuell bestigning av Kilimanjaro vilket säkert glädjer familjemedlemmar och flickvänner. Dels på grund av kostnaden, avsaknaden av utrustning och kondition men fram för allt att 30 personer omkommer per år på den lilla kullen. En av mina patienter blev inlagd på MICU med diagnosen "high altitude sickness" vilket är den främsta dödsorsaken på Kili.

Det går att få bra utsikt från universitetsbyggnaden också.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: