Hatujambo!

En reseberättelse av sjuksköterskestudenter i Tanzania!

Marangu

Kategori: Nya intryck

(20/10-12)

Då vi förlägger veckodagarna med arbetspass på K.C.M.C. (lokala sjukhuset) utgör helgen tid för vila och utflykter. Från andra inresande studenter fick vi höra om Marangu som ligger i djungeln vid foten av Kilimanjaro. Då klimatet i vår stad Moshi är väldigt torrt och kargt var det häftigt med tät djungel, forsande vattenfall och hundratals kombinerade kaffe- och bananplantage. Det var mitt i djungeln som vår guide stannade till vid ett litet stenhus. Där bodde kaffeodlaren, vars namn jag knappt kan uttala och således inte heller skriva, som var en äldre herre med riktigt glatt humör och vi kände oss varmt välkomna i hans hem där han berättade om hur han odlade sina kaffebönor till perfektion. Allt prat gjorde honom törstig och han ville definitivt bjuda på sitt egenodlade kaffe, något som vi var snabba med att tacka ja till. Efter en kort inspektion av de torkade kaffebönorna där de mindre bra lades undan, rostades de ljusa bönorna över öppen eld för att sedan malas med en stor trämortel. Det malda kaffet kokades över samma eld och åtnjöts i hans trädgård. Det tog inte många klunkar innan jag ärligt kunde säga att det var det bästa kaffet jag druckit i mitt liv.

 

Härligt att se lite rinnande vatten för en gångs skull.

The happy coffemaker!

Dags att njuta!

Kommentarer

  • Lena - gott för själen säger:

    Vilken häftig upplevelse! Riktigt avundsjuk.

    2012-11-04 | 08:24:57
    Bloggadress: http://gottforsjalen.se/

Kommentera inlägget här: